دهستان من

سرزمین دین و ادب

دهستان من

سرزمین دین و ادب

نفت ملّی=اقتصاد غیرنفتی

در ۲۹ اسفند سال ۱۳۲۹ اتّفاق مهمی در صنعت نفت ایران افتاد و آن هم ملّی شدن صنعت نفت بود. تا آن روز با تسلّط مطلق انگلستان بر صنعت نفت ایران، تمامی حقوق این ملّت به تاراج برده می‌شد. در این نوشتار سعی داریم تا با مرور بر وقایع آن دوره به نسخه‌ای برای این روزهای اقتصاد و صنعت ایران اسلامی بپردازیم. کشوری که با انقلاب بی‌نظیر خود تحوّلی عظیم در جهان به وجود آورد و بر آن است تا با ادامه راه بزرگ خود که الهام گرفته از ارزش‌های دین مبین اسلام است به اهداف و آرمان‌های اساسی خود در دنیا دست یابد.  ادامه مطلب ...

مذاکره یا نفوذ؟!

روزنه های نفوذ در مذاکره

یک از مطالبی که اخیرا و به خصوص در سال جاری از کلمات کلیدی و پرتکرار و مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است، واژه "نفوذ" است. با توجه به تأکید ایشان، لازم است هر چه بیشتر با زوایا و مبانی نفوذ از نگاه اسلام آشنا شویم. مهمترین بستر ایجاد روزنه‌هایی برای  نفوذ دشمن، در ساختار جامعه اسلامی، در زمانی است که چهره‌ی رفتار دشمنانه ما با دشمن، کم‌رنگ می‌شود و آن هم در لحظه مذاکره با دشمن است(دقّت شود)! رهبر حکیم انقلاب اسلامی در تبیین نفوذ در قالب مذاکره، شاهدی را از مذاکرات قبلی سالیان گذشته مثال می‌زند و می‌گویند:« در همین مجلس شورای اسلامی مگر ندیدیم که یک نماینده‌ای آمد نظام را متّهم کرد به دروغ‌گویی! گفت ما ده سال است، سیزده سال است داریم به دنیا دروغ می‌گوییم، در تریبون مجلس شورای اسلامی! در این منبر عمومی! خب، او حرف دشمن را دارد می‌زند؛ دشمن به ما می‌گفت شما دروغ می‌گویید! حالا یکی از خود ما پیدا میشود میگوید نظام دارد دروغ میگوید! این نفوذی نیست؟ احیاناً خودش هم خبر ندارد و نمی‌داند. مجلسی داشتیم که در حال مذاکرات گرم دشوار هسته‌ای در دورانی که رئیس‌جمهور محترم فعلی ما رئیس مذاکرات هسته‌ای بود و داشتند با زحمت، با شدّت حرف می‌زدند، با طرف‌های مقابل مجادله می‌کردند و درواقع مبارزه می‌کردند برای اینکه حرف ایران را سبز کنند، در مجلس طرح سه‌فوریّتی آوردند برای اینکه حرف طرف مقابل سبز بشود! همان‌وقت رئیس هیئت مذاکره که رئیس‌جمهور محترم فعلی ما است، گلایه کرد و گفت ما داریم آنجا مبارزه می‌کنیم، اینجا آقایان دارند طرح به نفع دشمن طرّاحی می‌کنند؛ خب، اینها نفوذ است»[۱] حال باید ریشه‌های بسترساز نفوذ را از نگاه دین اسلام مروری کوتاه بکنیم.  

ادامه مطلب ...

بوی تاول؛ بوی مرگ!

نزدیک نوروز، بوی میوه‌های مختلف در میوه‌فروشی ها نوید شروعی دیگر با دیدوبازدیدهای نوروزی می‌دهد. امّا در حدود ۳۰ سال قبل در کردستان عراق و با استقبال گرم کردنشینان حلبچه از نیروهای ایرانی، قتّال عراق – صدّام – جنایتی تازه رقم زد و با بمب‌های شیمیایی مثل گازهای سارین و خردل و... حدود ۵۰۰۰ نفر را مظلومانه کشت. و حدود ۱۰ هزار نفر را مجروح کرد و تعداد زیادی را نیز با اثرات بمب‌های شیمیایی معلول کرد. وقتی این اتّفاق و اتّفاقاتی از این دست را می‌شنویم نا خودآگاه این سؤال به ذهن می‌رسد که چگونه خداوند جزای این ظلم‌های نابخشودنی را خواهد داد؟ آیا این دنیا ظرفیّت انتقام از این جنایات را دارد؟برای تبیین این بحث، باید به دل به دامان قرآن و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت بسپاریم و از گلزار معرفت نورانی وحی، زلالی هر چند اندک به کام جان بچشانیم. و مقدمه آن نیز مروری اجمالی بر خصوصیات این دنیا و نیز ظرفیت عظیم آخرت است .  

ادامه مطلب ...

بازی با آتش دوزخ

این که "رسم چهارشنبه سوری در عمل، زمینه چه گناهانی را ایجاد می‌کند و یا اینکه با چه گناهانی همراه است؟" سؤالی است که باید در آیات و روایات به آن پرداخته شود تا ریشه شرعی آن به دست آید و شبهات دینی در این رابطه برطرف شود. به همین جهت به تعدادی از گناهانی که طیّ انجام این رسم ممکن است انجام شود اشاره می‌کنیم. 

ادامه مطلب ...

اولین مدافع حرم

الگوهای برتر

حضرت صدّیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها برترین الگو در دین اسلام هستند. قرآن کریم سه بار از کلمه "اسوة" به معنای الگو استفاده می‌کند. یکی خود پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله را به عنوان الگو برای مسلمانان معرفی می‌کند: « لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة [احزاب/۲۱] مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى بود ». و در دو آیه دیگر (آیه ۴ و ۶ ممتحنه) نیز حضرت ابراهیم علیه السلام و پیروان او را به عنوان الگوی مسلمین می‌شناساند:« قَدْ کانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فی‏ إِبْراهیمَ وَ الَّذینَ مَعَه‏ [ممتحنه/۴] براى شما سرمشق خوبى در زندگى ابراهیم و کسانى که با او بودند وجود داشت »‏. از آنجا که ائمّه معصومین علیهم السلام مفسّر قرآن و قرآن ناطق هستند و کلام آن‌ها حجّتی از طرف خداوند متعال است به روایتی از امام مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) توجّه می‌کنیم. ایشان می‌فرمایند:«  وَ فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِی أُسْوَةٌ حَسَنَة [۱] دختر رسول خدا صلّی الله علیه و آله الگوی خوبی برای من است ». این روایت، از زبان امام معصوم نشان دهنده تمام و کمال بودن شخصیّت حضرت زهرا سلام الله علیها از یک طرف و همچنین اثر روش رفتاری آن حضرت بر نوع و روش حکومتی امام زمان علیه اسلام در زمان ظهور از طرف دیگر است.  ادامه مطلب ...

۵ راه عاشق شدن

سؤالی که ذهن بسیاری از افراد را مشغول کرده است، مقوله عشق به شهادت است. این که چرا بعضی از افراد علاقه به شهادت دارند؟! مطلبی که بسیاری از ما ممکن است جوابی برای آن نداشته باشیم. تلاش می‌کنیم به جواب این سؤال دست یابیم برای این منظور لازم است تعریفی از شهادت داشته باشیم.

کشته شدن در راه خدا
به تلاشی در راه خدا و در مقابل دشمنان اسلام که درحین آن منجر به کشته شدن شخص می‌شود، اصطلاحا شهادت می‌گویند. رسول خدا می‌فرمایند:« أَشْرَفَ‏ الْمَوْتِ‏ قَتْلُ الشَّهَادَةِ [۱] شهادت برترین مرگ‌هاست ». در قرآن کریم نیز به جای عنوان "شهید" از عبارت "مقتول در راه خدا" استفاده شده است. تنها جایی که واژه "شهید" در قرآن به معنای شهید مصطلح در عرف است این آیه می‌باشد:« وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً [نساء/۶۹] و کسى که خدا و پیامبر را اطاعت کند، (در روز رستاخیز،) همنشین کسانى خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده، از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان، و آنها رفیق‌هاى خوبى هستند».
ادامه مطلب ...

درختکاری در بهشت

اسلام دین دنیا برای آخرت است. دنیا زیباست و باید زیبا باشد پس آخرت نیز باید زیبا باشد.

یکی از زیبایی های دنیا طبیعت است. طبیعت، از زمین و آسمان و هر آنچه در آن‌هاست! زیبایی زمین در تنوع آن است. سرسبزی زمین، نمود اصلی طراوت و زیبایی آن است. درختان، نقش بسیار ویژه ای در طراوت و زیبایی زمین دارند. اکنون می‌خواهیم به ارزش درختان نظر کنیم!

ارزش مادّی درخت
از لحاظ علمی درختان باعث تولید اکسیژن و رفع آلودگی هوا می‌شوند. همان مشکلی که یکی از بحران های اساسی شهرهای بزرگ دنیاست.درختان به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های کشورها استفاده‌های گوناگونی دارند؛ مثلا میوه، سایه، چوب و... حتّی داروهای زیادی از بسیاری از درختان برای درمان بیماری‌ها به دست آورده می‌شود. پس؛ از لحاظ ظاهری و علمی درختان نعمت هستند. عقل انسان شکر نعمت‌ها را لازم می‌داند. یکی از راه‌های شکر نعمت‌ها حفظ و مواظبت آن‌هاست. قرآن کریم می‌فرماید:« لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُم‏ [ابراهیم/۷] اگر شکرگزارى کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود». اگر از درختان که یکی از نعمت‌های خداوند متعال هستند مواظبت کنیم زیبایی طبیعت هر روز بهتر و بیشتر نمایان خواهد شد.  

ادامه مطلب ...

عیدی آخر سال به ۹ گروه در قرآن

درباره احسان و نیکوکاری به دیگران در قرآن کریم سخن فراوان وجود دارد. ما می‌خواهیم به یک آیه در قرآن که موارد انجام احسان و نیکوکاری را بیان می‌کند بپردازیم.
« وَ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَ لَاتُشرْکُواْ بِهِ شَیْئا  وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَنًا وَ بِذِى‌الْقُرْبىَ‏ وَالْیَتَامَى‏ وَ الْمَسَاکِینِ وَ الجارِ ذِى‌الْقُرْبىَ‏ وَ الجْارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَ ابْنِ‌السَّبِیلِ وَ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ  إِنَّ اللَّهَ لَا یحُبُّ مَن کَانَ مخُتَالًا فَخُورًا [نساء/۳۶] و خدا را بپرستید! و هیچ چیز را همتاى او قرار ندهید! و به پدر و مادر، نیکى کنید همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان، و همسایه نزدیک، و همسایه دور، و دوست و همنشین، و واماندگان در سفر، و بردگانى که مالک آنها هستید زیرا خداوند، کسى را که متکبر و فخر فروش است، (و از اداى حقوق دیگران سرباز مى‏زند،) دوست نمى‏دارد».  
ادامه مطلب ...

جرم‌های شیخ نمر

در این نوشتار به لیستی از جرم‌های عالم مجاهد، شهید مظلوم شیخ نمرباقرالنمر می‌پردازیم.
۱- عدالت‌خواهی و حق‌طلبی
قرآن کریم بر مساله‌ی عدالت تأکید می‌کند و آن را یکی از دستورات خداوند می‌داند و می‌فرماید:« إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبى‏ [نحل/۹۰] خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان مى‏دهد» امّا حق بیان، حق تحصیل، حق اعتقاد، حق زندگی و... از ابتدایی‌ترین حقوقی هستند که در حکومت سعودی برای شیعیان و بسیاری دیگر از مظلومان در عربستان نادیده انگاشته می‌شود. 

ادامه مطلب ...