دهستان من

سرزمین دین و ادب

دهستان من

سرزمین دین و ادب

اخلاق وبلاگ نویسی-1 + دانلود

اولین اشتباه ندانستن است و دومین اشتباه دنبال دانستن نبودن است و سومین آن، عمل نکردن به دانسته هاست امّا...

صرف دانستن طریقه استفاده از یک وسیله به خصوص از نوع به روز آن مثلا وبلاگ کافی نیست بلکه مهم نحوه استفاده صحیح از آن و از بین بردن ضررهای احتمالی ناشی از استفاده از آن است که آنچه این امر استفاده صحیح و بدون ضرر را میسر می کند هم به تجربه و هم عقلا و هم شرعا قرار دادن آن در یک چارچوب تعریف شده الهی است که به آن اخلاق گفته می شود.

انسان ها با توجه به استعدادهای متفاوتی که خداوند در وجود هر کدامشان نهاده است از ابزار و وسیله های مختلفی برخوردار هستند که همان نعمت های مختلف الهی نام دارند.

نعمت هایی همچون هوش و استعداد، شمّ انتقاد، حوصله و صبر و... و حتی توانایی هایی که به نظر عادی می رسند مثلا توان استفاده از امکانات و ابزار های جدید مثل فضای مجازی، اینترنت، وبلاگ نویسی و ... که هر کدام از این ها نعمت هایی هستند که باید از آن ها در چارچوب اخلاق دینی استفاده کرد و صرف داشتن این توانمندی ها دلیل بر این نیست که جایز باشد ما از این توانایی ها به هر شکل ممکن استفاده کنیم بلکه دقت در بهترین نحوه استفاده بسیار مهم است و هیچگاه نمی توان ادعا کرد که به دلیل مراقبت های خود آخرین درجه مراقبت و دقت را داشته ایم.

بنابر این باید توجه داشت که همیشه درصدد تطبیق نحوه استفاده از توانمندی ها با اوامر الهی از احکام شرعی گرفته تا موازین اخلاقی الهی و دیگر توصیه های دینی باشیم و جسورانه از نحوه عملکرد خود دفاع نکنیم و سعی کنیم به نحوی کارکنیم که بدون زواید و آلودگی ها باشد.

برای مستند سازی شرعی باید سراغ متخصص دینی و مرجع تقلید رفت و این دو فایل زیر را دریافت کرد تا بدانیم که نظر رهبر معظم انقلاب چیست؟!      *** گوش جان می سپاریم ***


فتوای رهبر معظم انقلاب

 

1- درس خارج فقه / غیبت با ابزار قلم و رسانه‌های جدید



2- پیام به آنهایی که حرف میزنند و مینویسند